Vad som fick oss att köpa hus

Det finns nog en del som undrar hur det kom sig att vi köpte hus. Vi är båda väldigt unga och det skedde egentligen ganska fort. Så jag tänkte berätta lite för er hur vi resonerade.
 
Erik ville köpa en lägenhet, han ville renovera. I hyreslägenheten vi bodde i, så klättrade han på väggarna tillsist för att han hade inget att göra (eller någonstans att "hålla till"). Vi var på flera visningar men i och med att det är bostadsbrist här i Umeå så är det egentligen omöjligt att köpa en lägenhet till ett (vad vi tycker) acceptabelt pris. Efter att ännu en budgivning gått åt skogen så bestämde vi helt enkelt att vi börjar kolla på hus istället. När det kommer till kritan så ville vi båda flytta till en villa i framtiden ändå. 
 
Vi såg över våran budget och kollade lite utbud på hus. Vi satte upp lite krav och dessa var:
  1. Inte mer än 3 mil till centrum, efteråt kände vi till och med att det inte får vara mer än 2 mil.
  2. Goda bussförbindelser
  3. Nära till affär
  4. Ett renoveringsprojekt
  5. Någonstans för Erik att snickra
Vi kollade ett tag på ett hus som var jättefint men det kändes alldeles för långt bort även om det var under 3 milsradien. Det var i och med det som vi ändrade oss till max 2 mil.
 
Sävar uppfyllde alla våra krav och dessutom är vi båda bekanta med området. Rättare sagt så känner vi till området väldigt bra. Så Sävar blev genast ett ställe som vi prioriterade. Det kändes som ett väldigt bra ställe att köpa hus på om man inte vill bo inne i stan (vilket vi egentligen inte vill då vi båda är uppväxt lite mer utanför stan). Så dök det upp ett hus som var i våran prisklass och ett renoveringsprojekt. Vi hade inte så stora förhoppningar men tänkte väll att vi kan ju prova. När det sedan stod klart att nästan ingen annan var intresserad så kunde vi förhandla lite om priset.
 
Vi bestämde oss helt enkelt att ta chansen. Vi tänkte helt enkelt "Går det åt helvete, så går det åt helvete". Vi är unga nog rätta till våra misstag om det går åt helvete. Men fixar vi det här, då har vi gjort våran livsaffär. Och vet ni vad?Jag har inte ångrat mig en enda sekund. 
 
Unga och oerfarna kanske, men ingen hade höjt på ögonbrynet om vi hade köpt en lägenhet för samma summa (vilket ca en trea i centrum kostar idag). Jag har lärt mig så mycket under dessa månader. Kunskaper jag nu kommer bära med mig hela livet. Dessutom undrar jag varför skolan aldrig lärt ut sånt här? Det är jäkligt bra att kunna när man väl ska ge sig ut i bostadsmarknaden.
 
Ett tips till er där ute, som går i hus tankar och inte kan något om ämnet, är att läsa på om lagfart och pantbrev (dessa saker var helt okänt för mig innan). Samt att se över räntan. Kom ihåg att man kan om man vill!
 
 
Nu är vårat sovrum snart färdigt!





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback